De komst van Hamilton bij Ferrari werd vol verwachtingen en enthousiasme ontvangen, maar de realiteit blijkt niet zo rooskleurig. De GP van China, de tweede race van het seizoen, werd gekenmerkt door een dubbele diskwalificatie van de piloten van de renstal, Charles Leclerc en Lewis Hamilton, vanwege technische overtredingen die, hoewel klein, cruciaal waren. Een beslissing die Ferrari in een ongekende crisis heeft gestort.
Het seizoen slecht begonnen
Het openingsweekend in Melbourne, Australië, was voor het team al teleurstellend, met een strategische fout die zijn tol eiste bij beide coureurs. Leclerc eindigde als achtste en Hamilton als tiende, wat leidde tot kritiek, vooral uit de Italiaanse pers. De Grote Prijs van China had de kans moeten zijn om de zaken recht te zetten, maar dat gebeurde dus niet.
Lewis Hamilton maakte aanvankelijk indruk tijdens de kwalificatie en de sprintrace op zaterdag, wat de fans van Ferrari weer hoop gaf. Maar de Grote Prijs zelf werd gekenmerkt door teleurstellende prestaties, waarbij Leclerc en Hamilton respectievelijk als vijfde en zesde eindigden.
Dodelijke technische fouten
De diskwalificatie van Charles Leclerc werd veroorzaakt door te lage gewicht van zijn auto, die een kilo te licht was. Volgens Ferrari was dit het gevolg van een strategie met één pitstop, wat leidde tot overmatige slijtage van de banden. Een soortgelijke fout had George Russell in 2024 de overwinning gekost tijdens de Grote Prijs van België.

Voor Lewis Hamilton was het de overmatige slijtage van de vloer van de wagen die in zijn diskwalificatie resulteerde. De sportcommissarissen maten een dikte van 8,5 mm in plaats van de vereiste 9 mm. Hamilton had in 2023, tijdens de Grote Prijs van de Verenigde Staten en toen hij nog voor Mercedes reed, een soortgelijke straf aan zijn been.
Een flinke uitdaging
Deze dubbele diskwalificatie is een primeur in de geschiedenis van Scuderia Ferrari. Nooit eerder waren twee Ferrari-coureurs tegelijk gediskwalificeerd. Deze situatie heeft heftige discussies uitgelokt in Italië en binnen het team, terwijl de volgende Grote Prijs in Japan snel nadert (6 april 2025). Ferrari zal veerkracht en vastberadenheid moeten tonen om deze crisis te overwinnen en de weg naar de overwinning weer in te slaan. De komende races zullen bepalend zijn om orde op zaken te stellen en te bewijzen dat Ferrari nog steeds een kracht is om rekening mee te houden in de Formule 1.
Ondertussen nestelt de concurrentie zich aan de top: Oscar Piastri won de race, gevolgd door Lando Norris, George Russell en Max Verstappen. Norris neemt tijdelijk de leiding in het rijdersklassement (44 punten), voor Verstappen (36 punten), Russell (35 punten) en Piastri (34 punten). In het constructeursklassement heeft Ferrari veel werk te verrichten (17 punten) om het gat te dichten naar McLaren (78 punten), Mercedes (57 punten) en Red Bull (36 punten).